Szkoła Podstawowa w Sierosławicach zdobyła certyfikat Fibonacci !
Szkoła Podstawowa w Sierosławicach zdobyła certyfikat Fibonacci !
Celem projektu Fibonacci jest tworzenie, wdrażanie, testowanie procesu upowszechniania w Europie nauczania opartego na rozumowaniu (tzw. metodologia IBSE) w szkołach podstawowych.
Projekt Fibonacci jest grantem finansowanym bezpośrednio przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego , będącego projektem wspierającym rozwój nauki i technologii. Projekt Fibonacci przeznaczony jest dla szkół podstawowych, a jego celem jest rozpowszechnianie nowoczesnych metod nauczania matematyki i elementów przyrody w klasach I-III oraz matematyki i przyrody w klasach IV-VI. Ponadto w klasach przedszkolnych badano 5- latków pod kątem predyspozycji do nauczania nauk matematyczno- przyrodniczych.
W ramach projektu odbyły się wykłady oraz warsztaty dla nauczycieli , prowadzone przez wykładowców Instytutu Fizyki UJ. Zaproponowano nauczycielom formy pracy z uczniami metodą IBSE, polegające na działaniu, wnioskowaniu i analizie Uczniowie w ciągu roku szkolnego realizowali zadania; doświadczenia przyrodnicze i fizyczne, prowadzili obserwacje, pomiary, zdobywając wiedzę o otaczającym świecie,
Ciekawostką jest, że te same zadania wykonywali uczniowie wielu szkól europejskich i mogli się dzielić doświadczeniem na forum internetowym. Docelowo koordynatorzy projektu zajmują się badaniem podstaw programowych w krajach europejskich, porównują i oceniają poziom nauczania. Dla naszej szkoły, oprócz zdobytego certyfikatu, była to możliwość zmierzenia się z nowoczesnymi metodami uczenia się, która od dawna są stosowane w krajach rozwiniętych. Uczniowie polubili zajęcia, bo były atrakcyjne, twórcze i rozwijały ich zainteresowania światem przyrody. Będziemy je z pewnością kontynuować.
Metoda IBSE (Inquiry Based Science Education)- to nowoczesne nauczanie przedmiotów przyrodniczych poprzez: budzenie naturalnej ciekawości ucznia, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, współpraca w grupie, krytyczne myślenie, pokazywanie istoty nauki i jej ścisły związek z życiem codziennym, integracja różnych nauk, uczeń uczący się, nauczyciel- przewodnik.
Z Raportu Komisji Europejskiej” …”Postuluje się poprawę w jakości nauczania przedmiotów przyrodniczych poprzez wprowadzenie metod IBSE i szkolenie nauczycieli dla stosowania tych metod…”