POLITYKA OCHRONY DZIECI
Spis treści
Wprowadzenie i celepolityki…………………………………………………………….4
Podstawy prawne…………………………………………………………………..…… 5
Część 1.Polityka Ochrony Dzieci ……………………………………………………6-8
Część 2. Wdrażanie Polityki Ochrony Dzieci..………………………………..…………9
Część 3. Standardy Ochrony Małoletnich……………………………………………….11
Rozdział I – Objaśnienie terminów…………………………………..……12 Rozdział II – Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci……………………………………………………………………..14
Rozdział III – Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka..15
Rozdział IV – Zasady ochrony wizerunku dziecka……………..….……..26
Rozdział V – Zasady dostępu dzieci do Internetu……….…..……………27
Rozdział VI – Monitoring stosowania Polityki………..……….…………29
Rozdział VII – Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu…………………..30
Rozdział VIII – Przepisy końcowe…………………..………………..…..34
Załączniki:
Załącznik 1 – Karta interwencji………………………………………….……..35
Załącznik 2 – Notatka ze spotkania ……………………………………………36
Załącznik 3–Monitoring standardów – ankieta………………………………..37
Załącznik 4–Schemat pytań „Ocena ryzyka”………………………………… 38
Załącznik 5–Tabela oceny ryzyka………………………………………….….39
Załącznik 6–Tabela „Identyfikacja priorytetowych potrzeb informacyjnych i szkoleniowych……………………….…………………………………………40
Załącznik 7–Rejestr interwencji………………………………………………41
Załącznik 8 – Ankieta dotycząca poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole…42
Załącznik 9 – Ankieta – Czy wiesz gdzie zgłaszać przemoc?………………………..44
Załącznik 10 – Ankieta dotycząca przemocy w szkole…………..……………..46
Załącznik 11 – Monitorowanie i weryfikowanie procedur ochrony małoletnich – badanie ankietowe pracownicy………………………..……………………….………..49
Załącznik 12 – Schemat interwencji w przypadku podejrzeniakrzywdzenia dziecka przez osoby trzecie……………………………………………………..………50
Załącznik 13 – Schemat interwencji w przypadku podejrzeniakrzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią,czyli taką, która nie ukończyła 17. roku życia….……..51
Załącznik 14 – Schemat interwencji w przypadku podejrzeniakrzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna………………….…………………………………..52
Załącznik 15–Oświadczenie „obcokrajowca”………………………………….53
Załącznik 16– Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa……….54
Załącznik 17– Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny wersja 1………..…..55
Załącznik 18– Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny wersja 2 ……………56
Załącznik 19–Oświadczenie o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich……….………………..……………………..57
Załącznik 20 -Oświadczenie opiekuna małoletniego ozapoznaniu się zobowiązującymi Standardach Ochrony Małoletnich………….…….…………….58
Wprowadzenie i cele polityki
Celem tego opracowania jest wyjaśnienieStandardów Ochrony Małoletnich1, czyli zasaddotyczącychzabezpieczenia dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czyprzemocy. Opisane w niej zagadnienia i praktyki są pomocne w dążeniu do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa2 i gwarancji, że Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Sierosławicach, Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko dba o to, by nie narażać ich na ryzyko krzywdzenia oraz że wprowadziła procedury, które pozwalająodpowiednio zareagować w przypadku obaw o dobro dziecka.
Postulat standardów ochrony dzieci sformułowano na początku XXI wieku po ujawnieniu przypadków wykorzystywania seksualnego dzieci przez członków misji i organizacji, które udzielały wsparcia w ramach programów pomocy rozwojowej w Afryce. W odpowiedzi na ten problem, grupa organizacji koordynowana przez brytyjską fundację NatonalSociety for the Preventon of Cruelty to Children (NSPCC), stworzyła w 2003 r. „Kodeks ochrony dzieci w organizacjach pozarządowych”. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przeniosła tę ideę do Polski, zaczynając od promowania i wdrażania „Polityki Ochrony Dzieci” przed krzywdzeniem w instytucjach opiekuńczych, oświatowych oraz w placówkach opieki instytucjonalnej. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r.3 o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw nakłada na instytucje prowadzące działalność oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań przez dzieci jak również na podmioty świadczące usługi hotelarskie, turystyczne oraz prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich.
Polityka Ochrony Dzieci to cztery zasady, których przyjęcie sprawia, że dana instytucja jest bezpieczna dla dzieci, jej personel potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne.
Podstawa prawna
Ustawa z 28 lipca 2023 r.4 o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt 6.
Ustawa z 13 maja 2016 r.5 o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – art. 22b, art. 22c.
Ustawa z 14 grudnia 2016 r.6 Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) – art. 2 pkt 1–8, art. 99 pkt 4, art. 26.
Ustawa z 6 czerwca 1997 r.7 Kodeks karny (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) – art. 266 § 1 i 2.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.)8.
Inne:
Art. 304 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 roku. Kodeks postępowania karnego9
Art. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 roku o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich10
Art. 572 ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku Kodeks Postępowania Cywilnego11
Art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej12
Art. 9b ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej
Art. 15aa i art. 15aaa ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji13
Art. 18a i art. 18aa ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 roku o Żandarmerii wojskowej i wojskowych organach porządkowych14.
Część 1.Polityka Ochrony Dzieci
Standard I. POLITYKA
Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Sierosławicach Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko ustanowiła i wprowadziła w życie „Politykę Ochrony Dzieci” przed krzywdzeniem.Wprowadzeniejej, jest komunikatem dla personelu placówki jak i dla przebywających w niej dzieci oraz ich opiekunów, że w codziennej pracy placówki realizowane są takie wartości, jak dobro dziecka oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu.
Polityka w zarysie:
Polityka dotyczy całego personelu w tym pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy.
Dyrekcjaplacówki wyznaczyła osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji „StandardówOchrony Małoletnich”. Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone.
Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:
• zasady bezpiecznej rekrutacji personelu;
• sposób reagowania w instytucji na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji;
• zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko;
• zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych;
• zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci;
• polityka jest opublikowana i szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
Standard II. PERSONEL
Szkoła i przedszkole monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
a. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
b. Szkoła i przedszkole uzyskały o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym15 oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego16 i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego orazw przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności.
c. Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu placówki z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania w szkole i przedszkolu są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
d. Szkoła i przedszkole zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
• rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci
• procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia
•odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji
• procedury „Niebieskiej Karty”17.
Standard III. PROCEDURY
W szkole i przedszkolu funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.
Standardy podstawowe:
a. Szkoła i przedszkole wypracowały procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu organizacji, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
b. Szkoła i przedszkole dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
c. W szkole i przedszkolu wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
Polityka IV. MONITORING
Szkoła i przedszkolemonitoruje, okresowo nie rzadziej niż raz w roku szkolnym oraz weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi „Standardami Ochrony Małoletnich”.
Polityki podstawowe:
Przyjęta Polityka Ochrony Dzieci a za tym i „Standardy Ochrony Małoletnich” są weryfikowaneprzynajmniej raz w roku szkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci oraz z aktualnymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować w formie pisemnej.
W ramach weryfikacji polityki szkoła i przedszkole konsultuje się z dziećmi lubich rodzicami/opiekunami.
Wychowawcy zobowiązani są do przedstawienia uczniom „Standardów Ochrony Małoletnich”, które obowiązują w szkole i zapewnienia odpowiedniej pomocyw sposób uproszczony i dostosowany do ich możliwości.
Część 2. Wdrażanie Polityki Ochrony Dzieci
Grupa robocza została powołana przez Dyrekcjęszkoły i przedszkola.Głównym zadaniem zespołu jest spisanie zasad i procedur, składających się na Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem oraz jej systematyczną aktualizację, nie rzadziej niż raz w roku. W skład grupy roboczej wchodzą osoby pełniące różne funkcje w strukturze placówki:
Dyrektor Szkoły
Pedagog szkolny
Psycholog szkolny
Nauczyciel reprezentujący Grono Pedagogiczne
Inni specjaliści – Logopeda
Każdy z członków zespołu może wnieść swoją perspektywę/uwagi, odwołując się do posiadanej wiedzy, doświadczenia i charakteru wykonywanych zadań.
Audyt wewnętrzny i ocena ryzyka
Audyt wewnętrzny i ocena ryzyka odnoszą się do wstępnej fazy wdrażania Standardów Ochrony Małoletnich. Audyt ma pokazać aktualny stan ochrony dzieci w placówceoraz określić mocne i słabe strony oraz obszary, w których można dokonać zmian lub poprawek. Ocena ryzyka pozwala określić zakres potencjalne trudności w procesie wdrażania standardów i sposoby ich rozwiązywania.
Schemat pytań „Ocena ryzyka”(załącznik nr 4) wspiera w identyfikacji czynników ryzyka na różnych polach funkcjonowania placówki.
Tabela „Obszary ryzyka”(załącznik 5) jest narzędziem do analizy zagrożeń dla grupy roboczej.
Zasady i sposób udostępniania Polityki w tym Standardów Ochrony Małoletnich rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym.
1. Polityka w tym „Standard Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla pracowników, rodziców i dzieci;
2. Jest on opublikowany na stronie internetowej szkoły, dostępny w sekretariacie szkoły, pokoju nauczycielskim.
3. Jest on również omawiany na pierwszym zebraniu z rodzicami w danym roku szkolnym.
4. Wychowawca daje rodzicowi/ opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami.
5. Wychowawca na lekcji wychowawczej ma obowiązek zapoznania uczniów z Polityką w tym z „Standardami Ochrony Małoletnich” oraz omówić zagadnienia w niej zawarte tak by uczniowie mogli zrozumieć treść niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Część 3. Polityka Ochrony Dzieci
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły i przedszkola jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1
Ilekroć w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich mowa jest o:
Standardach – należy przez to rozumieć „Standardy Ochrony Małoletnich” w Szkole Podstawowejim. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Sierosławicach Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko
Dyrekcji/ Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrekcję Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Sierosławicach, Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko
Szkole– należy przez to rozumieć Szkołę Podstawowąim. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Sierosławicach, Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko
Pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
Dziecku lub małoletnim – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia zgodnie z Kodeksem Cywilnym art. 426.
Opiekunem dziecka/ rodzic – należy przez to rozumieć, że jest to osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
Dane osobowe / RODO– należy przez to rozumieć wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do identyfikowania osobie fizycznej (której dane dotyczą); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
Krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownikaoraz zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
Krzywdzeniem jest:
Przemoc fizyczna, rozumiana przez celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała; skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
Przemoc emocjonalna, rozumiana przez powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać; jej celem jest naruszenie godności osobistej;
Przemoc seksualna, rozumiana przez każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka; wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym w tym np. dotykanie dziecka oraz zachowania bez kontaktu fizycznego w tym np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie dziecka i ekshibicjonizm.
Zaniedbywanie, rozumiane przez niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa lub brak nadzoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez Dyrekcjęszkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich to wyznaczony przez dyrekcję szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
§ 2
1. Pracownicy szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia – motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy szkoły są zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych uczniów. W/w nie stosuje się w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka, jeśli uczeń a w przypadku nieletniego rodzic, wyrazi zgodę na ujawnienie określonych informacji, w przypadku gdy przewidują to przepisy szczegółowe.
4. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
5. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko
ustalone w szkole.
6. Rekrutacja pracowników szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3
1. W przypadkach zgłoszeń dotyczącychnp. wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu, zagrożenia utraty życia lub zdrowia Dyrekcja szkoły powołuje „zespół interwencyjny”, w skład którego wchodzą:
– pedagog
– psycholog,
– wychowawca dziecka,
– dyrekcja szkoły
– inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi opisane w niniejszym dokumencie, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołujest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 4
1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez zespół interwencyjny opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Zespół interwencyjny informuje opiekunów o obowiązku szkoły dotyczącego zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji którą może być: Prokuratura/ Policja lub Sąd Rodzinny, Ośrodek Pomocy Społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
3. Po poinformowaniu opiekunów przez zespół interwencyjnyzgodnie z punktem poprzedzającym Dyrekcjaszkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do Prokuratury/Policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich, Ośrodka Pomocy Społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
Składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego:
Dyrektor Szkoły, który w związku ze swoją działalnością dowiedział się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów przestępstwa.
Dyrektor Szkoły, który w związku ze swoją działalnością dowiedział się o dopuszczeniu przez nieletniego czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa skarbowego, zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie sąd rodzinny lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu zabronionego.
Dyrektor Szkoły, który stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności dopuszczenie się czynu zabronionego, naruszenie zasad współżycia społecznego, uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, używanie alkoholu, napojów energetycznych, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych prekursorów środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych, zwanych dalej „substancją psychoaktywną”, uprawianie nierządu, ma społeczny obowiązek odpowiednio przeciwdziałać temu, a przede wszystkim zawiadomić o tym rodziców lub opiekunów dziecka, Policję lub inny właściwy organ.
Zespół interwencyjny sporządza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego oraz przedstawia go do akceptacji i podpisu Dyrektora.
Składanie zawiadomień do Sądu opiekuńczego:
Jeżeli Dyrektorowi Szkoły i przedszkola znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania urzędu, zobowiązany jest zawiadomić o nim Sąd Opiekuńczy.
Zespół interwencyjny sporządza zawiadomienie o wgląd w sytuację dziecka i przedstawia je do podpisy Dyrektora.
Składanie wniosku o wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”:
Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta” w przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych podejrzenia stosowania przemocy wobec osób doznających przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej.
Zespół interwencyjny wypełnia formularz „Niebieska Karta” oraz przedstawiają wypełniony dokument do podpisu Dyrektora.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
6. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi (załącznik 1) do niniejszego Standardu. Kartę załącza się do arkusz ocen ucznia.
7. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§ 5
W przypadku podejrzenia przez pracownika szkoły, że dziecko jest krzywdzone zwraca on uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich tj.:
uczeń jest często brudny,
uczeń kradnie jedzenie, pieniądze, przedmioty itp.;
uczeń nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, okularów itp.;
uczeń nie posiada przyborów szkolnych, odzieży, butów dostosowanych do panujących warunków atmosferycznych;
uczeń posiada widoczne obrażenia ciała takie jak np. siniaki, rany, ugryzienia itp., których pochodzenie trudno wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia; podawane przez ucznia wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp.; uczeń często je zmienia;
pojawia się niechęć do lekcji wychowania fizycznego – uczeń nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody; boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
uczeń cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne w tym bóle głowy, brzucha, mdłości itp.; uczeń jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.; chroniczna nieobecność w szkole;
uczeń osiąga słabsze wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości;
uczeń ucieka w świat wirtualny np. gry komputerowe, media społecznościowe i inne;
używa środków psychoaktywnych;
w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia zaczynają dominować elementy lub motywy seksualne;
uczeń jest rozbudzony seksualnie niestosownie do wieku i sytuacji;
uczeń ucieka z domu;
nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania ucznia
pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Dyrekcji szkoły.
Jeżeli z czynnikami ryzyka krzywdzenia małoletnich występują określone zachowania rodzica to podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione.
Niepokojące zachowania rodziców to:
rodzic podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnienia przyczyn obrażeń dziecka;
rodzic odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
rodzic mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża, strofuje.
rodzic poddaje dziecko surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
rodzic nie interesuje się losem i problemami dziecka;
rodzic często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa dziecko;
rodzic jest apatyczny, pogrążony w depresji;
rodzic zachowuje się agresywnie;
rodzic ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji, wypowiadaj się niespójnie;
rodzic nie ma świadomości lub neguje potrzeby dziecka;
rodzic faworyzuje jedno z rodzeństwa;
rodzic przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;
rodzic nadużywa alkoholu lub innych środków psychoaktywnych.
§ 6
1. Wychowawca/ Pedagog lub psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
2. Wychowawca/ Pedagog lub psycholog sporządza opis sytuacji szkolnej/przedszkolnej/rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
podjęcia przez szkołędziałań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
wsparcie, jakie placówka zaoferuje dziecku;
skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje takapotrzeba.
Wychowawca/ Pedagog lub psycholog monitoruje sytuację i dobrostan ucznia.
§ 7
Interwencja w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osoby trzecie, związane ze szkołą tj. pracowników niepedagogicznych, wolontariuszy, organizacje, firmy współpracujące ze Szkołą:
Jeżeli pracownik, podejrzewa, że dziecko doświadcza przemocy, wykorzystywania seksualnego lub jest zagrożone jego zdrowie lub życie, zobowiązany jest do zawiadomienia pedagoga lub psychologa, którzy zapewniają dziecku bezpieczne miejsce i odseparowanie go od osoby stwarzającej zagrożenie. Dyrekcja placówki lub wskazany przez nią pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji o możliwości popełnienia przestępstwa.
Jeżeli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej np. popychanie, ocieranie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie, zobowiązany jest do zawiadomienia pedagoga lub psychologa, którzy zapewniają dziecku bezpieczne miejsce i odseparowanie go od osoby krzywdzącej. Następnie informuje Dyrekcję placówki o zaistniałej sytuacji.
Jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec uczniów np. krzyki, niestosowne komentarze, zobowiązany jest do zawiadomienia wychowawcy/ pedagoga lub psychologa, którzy zapewniają dziecku bezpieczne miejsce i odseparują go od osoby krzywdzącej. Następnie informuje Dyrekcję placówki o zaistniałej sytuacji.
§ 8
Interwencja w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia przez inną osobę nieletnią:
Jeżeli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy, wykorzystywania seksualnego lub zagrożone jest jego życie lub zdrowie, zobowiązany jest do zawiadomienia wychowawcy/ pedagoga lub psychologa, którzy zapewniają dziecku bezpieczne miejsce i odseparowanie go od osoby stwarzającej zagrożenie. Następnie informuje Dyrekcję placówki o zaistniałej sytuacji. Zespół interwencyjny przeprowadza rozmowę z rodzicem małoletniego pokrzywdzonego i małoletniego podejrzewanego o w/w czyn. Jednocześnie wychowawca/pedagog lub psycholog sporządza zawiadomienie o wgląd w sytuacje dziecka oraz przedstawia zawiadomienie do akceptacji i podpisu Dyrektora.
Jeżeli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony innej osoby nieletniej, zobowiązany jest do zawiadomienia wychowawcy/ pedagoga lub psychologa, którzy zapewniają uczniowi bezpieczne miejsce i odseparują go od osoby stwarzającej zagrożenie. Następnie informuje Dyrekcję placówki o zaistniałej sytuacji. Zespół interwencyjny przeprowadza rozmowę z rodzicem małoletniego pokrzywdzonego i małoletniego podejrzewanego o w/w czyn i opracowują działania naprawcze.W przypadku barku poprawy zespół interwencyjny sporządza zawiadomienie o wgląd w sytuacje dziecka oraz przedstawia zawiadomienie do akceptacji i podpisu Dyrektora.
§ 9
Interwencja w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia przez jego rodzica lub opiekuna dziecka:
Jeżeli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony rodzica, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka. Następnie zawiadamia wychowawcę i Dyrektora o tym podejrzeniu.W kolejności zespół interwencyjny podejmuje działania poprzez przeprowadzenie rozmowy z rodzicem/ opiekunem dziecka. W przypadku barku współpracy rodzica lub opiekuna dziecka lub powtarzających się epizodów przemocy zespół interwencyjny sporządza pismo do Ośrodka Pomocy Społecznej oraz przedstawia je do podpisu Dyrektorowi. Jednocześnie zespół interwencyjny przygotowuje zawiadomienie o wgląd w sytuację dziecka i przedstawia je do akceptacji i podpisu Dyrektora.
Jeżeli pracownik podejrzewa, że uczeń jest zaniedbywany lub jego rodzic jest niewydolny wychowawczo, pracownik powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia. Następnie zawiadomić wychowawcę i Dyrektora placówki o tym fakcie, w kolejności zespół interwencyjny podejmuje działania poprzez przeprowadzenie rozmowy z rodzicem/ opiekunem dziecka opracowując działania naprawcze. W przypadku braku poprawy zespół interwencyjny przygotowuje zawiadomienie o wgląd w sytuację dziecka i przedstawia je do akceptacji i podpisu Dyrektora.
Pracownik wszczynający procedurę podejmuje działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej, w tym:
udzielenie osobie doznającej przemocy domowej pierwszej pomocy przedmedycznej lub zapewnieniu pomocy medycznej;
zaspokojeniu podstawowych potrzeb, w tym udzieleniu wsparcia i poradnictwa, w szczególności od przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej, organizacji porządkowych i stowarzyszeń działających na rzecz osób doznających przemocy domowej na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku, o działalności pożytku publicznegoi o wolontariacie.
zapobieżeniu zagrożenia dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej, w tym informowaniu Policji lub Żandarmerii Wojskowej o okolicznościach uzasadniających zastosowanie art. 15aa i art. 15aaa ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji, a w przypadku żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową – art. 18a i art. 18aa ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 roku o Żandarmerii wojskowej i wojskowych organach porządkowych.
§ 10
Interwencja w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia przez pracownika szkoły:
Zasady bezpiecznej relacji personel – dziecko
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dladobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobecdziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników.Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Relacje personelu z dziećmi
Każdy pracownik placówki jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowegorozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Wszelkie czynności względem małoletnich wykonuj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
Komunikacja z dziećmi
W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyćdziecka. Nie wolnokrzyczećna dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jejsytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagęjego oczekiwania.
Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylonedrzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosićdrugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje toużywanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywaniew wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywaniewobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnegozachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć wychowawcy.
Działania z dziećmi
Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktujrówno bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność,status społeczny, etniczny, kulturowy, religijnyi światopogląd.
Unikaj faworyzowania dzieci.
Nie nawiązuj z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnychani nie składaj mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualnekomentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
Nie utrwalaj wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwaleniawizerunków dzieci, jeśli Dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na tozgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnychsubstancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunówdziecka.
Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lubrodziców/opiekunów dziecka.
Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerowaćinnym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądźczerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnychupominków.
Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownikalub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane Dyrekcji. Jeśli wiesz lub byłeś/aś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każda przemoc, takie działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest on odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać nietykalności fizycznej dziecka.
Nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lubniestosowny.
Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalnezabawy fizyczne.
Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasemsprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnychfizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać sięz jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci,zawsze poinformuj o tym osobę Dyrekcję placówki i/lub postąp zgodnie z obowiązującąprocedurą interwencji.
W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka,unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszczapomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniuz toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowałaCi inna osoba z placówki. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą doTwoich obowiązków, zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.
Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdy i wycieczki niedopuszczalne jest spaniez dzieckiem w jednym pokoju.
W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z dzieckiem.
Do sytuacji takich zaliczyć można:
Pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń i rodzic wyrazili zgodę;
Pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
Pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po placówce.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi pozagodzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, dziennik elektroniczny, telefon służbowy).
Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformowaćo tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowiedzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkichinformacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność.
Nie wolno nawiązywać kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez przyjmowaniebądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
W trakcie lekcji osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone,a funkcja bluetooth wyłączona na terenie instytucji.
Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 11
1. Szkołazapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Szkoła uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka:
1. Pracownikowi szkoły lub przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka w tym filmowania, fotografowania, nagrywania głosu dzieckana terenie szkoły lub przedszkolabez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik szkoły lub przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
4. Upublicznienie przez pracownika szkoły lub przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie np. fotografia, nagranie audio-wideo wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
5. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych, itp.
Rozdział V
Zasady dostępu dzieci do Internetu
§ 12
1. Szkoła zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych są opisane w niniejszej polityce.
2. Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłączniepod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych;
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły, pracownik ten ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Czuwa on też nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas lekcji.
4. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet lub wychowawca przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu oraz monitoruje zachowania uczniów w Internecie.
5. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy wszystkich komputerach i innych urządzeniach do których możliwy jest dostęp swobodny.
§ 13
1. Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa szkoły i przedszkolabyła zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie tj.: systemy operacyjne, programy antywirusowe, antymalwareiantyspyware pobierane ze stron producentów.
2. Wymienione w pkt. 1 niniejszego paragrafu oprogramowanie jest aktualizowane przez wyznaczonego pracownika w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
3. Wyznaczony pracownik szkołyprzynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
4. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrekcji placówki, która aranżuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem.
5. Pedagog lub psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog lub psycholog uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje właściwe działania opisane w tej polityce.
Zasady bezpieczeństwa obowiązujące dla ochrony danych:
Oprogramowanie i aktualizacje pobiera się wyłącznie ze stron producentów;
Nie otwieramy załączników z nieznanych źródeł dostarczonych przez korespondencje elektroniczną;
Nie zapamiętujemy na urządzeniach elektronicznych haseł do aplikacji webowych;
Nie zapisujemy haseł w plikach na pulpicie, notatnikach, kartkach itp.;
Nie używamy tych samych haseł w różnych systemach informatycznych;
Serwery plików i inne zasoby sieciowe są zabezpieczone w optymalny sposób;
Sieć bezprzewodowa Access Point jest zabezpieczona w optymalny sposób;
Poziom skomplikowania haseł dostępów jest dostosowana do potencjalnych zagrożeń;
Nie wchodzimy na nieznane lub przypadkowe strony internetowe;
Unikamy logowania się do systemów informatycznych w przypadkowych miejscach oraz z niezaufanych urządzeń lub publicznych niezabezpieczonych sieci WiFi
Wykonujemy regularnie kopie zapasowe;
Korzystamy ze sprawdzonego oprogramowania do szyfrowania e-maili lub nośników danych;
Szyfruj dane przesyłane poczta elektroniczną;
Szyfruj dyski twarde w komputerach przenośnych;
Przy pracy zdalnej korzystaj z szyfrowanego połączenia VPN;
Odchodząc od komputera, blokuj stację roboczą;
Nie umieszczaj w komputerze przypadkowo znalezionych nośników USB.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki
§ 14
1. Dyrekcjaszkoły wyznacza [imię i nazwisko – funkcja] jako osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dzieci w tym za Standardy Ochrony Małoletnich.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie „Rejestru Zgłoszeń” (załącznik 6) oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników szkoły raz na 24 miesiące „Ankietę Monitorującą Poziom Realizacji Polityki”. Wzór ankiety stanowi (załącznik 7) oraz ankietę „Monitorowanie i weryfikowanie procedur ochrony małoletnich – badanie ankietowe” (załącznik 7)do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrekcji szkoły.
6. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przygotowuje i zbiera od personelu oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką i Standardami Ochrony Małoletnich.
6. Dyrekcja szkoły wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki w postaci Zarządzenia Dyrektora Szkoły.
Rozdział VII
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
§ 15
Zasady bezpiecznej rekrutacji w Szkole Podstawowej w Sierosławicach Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko
Rekrutację na stanowiska nauczyciela szkoła przeprowadza się zgodnie z przepisami prawa w szczególności Karty Nauczyciela oraz ustawy o pracownikach samorządowych. Nauczyciela zatrudnia się jeżeli nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe, nie był ukarany karą dyscyplinarną wydalenie z zawodu nauczyciela, zwolnieniem z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania przed nawiązaniem stosunku pracy. Dyrektor przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, jest zobowiązany zasięgnąć informacji z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych, w którym gromadzi się informację o nauczycielach prawomocnie ukaranych karami dyscyplinarnymi oraz informację o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków.
Dyrektor przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem, terapią, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub opieką nad nimi, powinien:
Pozna
dane kandydata/kandydatki, które pozwolą jak najlepiej zweryfikować jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez szkołę,takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.Szkoła dba, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, szkoła lub przedszkole może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a. potwierdzenia deklarowanego wykształcenia,
b. potwierdzenia deklarowanychkwalifikacji zawodowych,
c. potwierdzenia przebiegu dotychczasowego zatrudnienia,
d. informacji z Krajowego Rejestru Karnego18 (z wyjątkiem przypadku gdy z nauczycielem jest nawiązywany kolejny stosunek pracy w tej samej szkole w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania albo wygaśnięcia). Osoby posiadające obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, przedkładają pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariatu związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariatu związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z Rejestru Karnego tego państwa. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się Rejestru Karnego, w/w osoba, składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu Karnego oraz w Ustawie z dnia 29 lipca 2005 roku O przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, terapią, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub opieką nad nimi. W/w oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej. Składający oświadczenie jest zobowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. W/w osoba składa również oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz przedkłada pracodawcy informację z krajowych rejestrów karnych tych państwuzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariatu związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo tych państw nie przewiduje wydania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariatu związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z Rejestru Karnego tych państw. W przypadku gdy prawo tych państw, z których ma być przedłożona informacja nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się Rejestru Karnego, w/w osoba, składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wrazz oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu Karnego oraz w Ustawie z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, terapią, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub opieką nad nimi. W/w oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej. Składający oświadczenie jest zobowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Informacje o których mowa w powyższym punkcie pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika.
W każdym przypadku szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnianą, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
Szkoła lub i przedszkole powinny zatem znać:
a. imię (imiona) i nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
2. Pozyskać od kandydata/kandydatki referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
W rozumieniu, szkoła może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Szkoła nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających sięo pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych19 oraz Kodeksu Pracy20.
3.Pozyskać dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
W rozumieniu, szkoła przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją,wypoczynkiem, lub z opieką nad nimi jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym21 – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu szkoły.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze szkoła potrzebuje następujących danych kandydata/tki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
§ 16
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia poprzez „Zarządzenie Dyrektora placówki”.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników szkoły, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
Karta interwencji – wzór Załącznik nr 1
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Data | Działanie |
|
Data | Opis spotkania |
|
• zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
• wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, • inny rodzaj interwencji. Jaki? |
|
|
||
|
Notatka ze spotkania Załącznik nr 2
|
||
|
||
|
Koordynator…………………………………………………………………………………
Pedagog/ psycholog……………………………………………………………………. Wychowawca ……………………………………………………………………………. Pracownik zgłaszający incydent …………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………….. Imiona i nazwiska rodziców małoletniego………………………………….. ………………………………………………………………………………………………….. |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
Podpisy |
Monitoring standardów – ankieta Załącznik nr 3
TAK |
NIE |
|
1. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem
obowiązujące w placówce, w której pracujesz? |
||
2. Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed
krzywdzeniem? |
||
3. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? | ||
4. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? | ||
5. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych
w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika? |
||
5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa) | ||
5b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie,
jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) |
||
6. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki
ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
Schemat pytań „Ocena ryzyka” załącznik nr 4
OCENA RYZYKA |
|||||
Personel |
Partnerzy |
Współpracownicy |
Usługi |
Komunikacja i technologia |
Dochód/ Fundraising |
1 Jak rekrutowany jest personel? |
1 Jaki wpływ na dzieci lub kontakt z nimi mają partnerzy placówki? |
1 Kim są współpracownicy i jakipoziom i rodzaj kontaktu mają z dziećmi (np.konsultanci, wykonawcy,dostawcy usług)? |
1 Jakie usługi są oferowane dzieciom i rodzinom? |
1 Z jakich obrazów i informacji związanych z dziećmi korzysta placówka? |
1 W jaki sposób pozyskiwane są fundusze lub dochód? |
2 Czy są sprawdzane referencje i przeprowadzana weryfikacja wszystkich członków personelu w rejestrach sprawców przestępstw na tle seksualnym? |
2 Czy partnerzy mają kontakt z dziećmi? |
2 W jaki sposób się ich angażuje? |
2 Jak zaprojektowano te usługi? |
2 Jak te informacje są przechowywane i komu prezentowane? |
2 Czy w jakimkolwiek stopniu biorą w tym udział dzieci? |
3 Jaki rodzaj kontaktu mają pracownicy z dziećmi w waszej organizacji? |
3 Czy partnerzy stwarzają jakieś ryzyko dla dzieci? |
3 Czy przy projektowaniu zwracano uwagę na bezpieczeństwo dzieci korzystających z usług? |
3 Jakie technologie wykorzystuje wasza organizacja, wobec kogo? |
||
4 Czy występuje duża rotacja personelu? |
4 Czy partnerzy mają własną politykę ochrony dzieci? Czypracują zgodniez polityką szkoły? |
4 Czy brano pod uwagę różne potrzeby dzieci – np. chłopców/ dziewcząt? |
|||
5 Czy w placówce są pracownicy tymczasowi i wolontariusze? |
5 Kto świadczy te usługi? |
||||
6 Czy wszyscy pracownicy i wolontariusze przechodzą szkolenie dot. ochrony dzieci przed rozpoczęciem pracy? |
Tabela „Ocena ryzyka” Załącznik nr5
Obszary ryzyka |
Czynniki ryzyka |
Znaczenie ryzyka Wysokie – średnie – niskie |
Jak zredukować ryzyko? |
Działania do wdrożenia |
Personel |
1. | |||
2. | ||||
3. | ||||
Partnerzy |
1 | |||
2 | ||||
3 | ||||
Współpracownicy |
1 | |||
2 | ||||
3 | ||||
Usługi |
1 | |||
2 | ||||
3 | ||||
Zewnętrzna komunikacja |
1 | |||
2 | ||||
3 | ||||
Fundraising |
1 | |||
2 | ||||
3 |
Załącznik nr6
Tabela „Identyfikacja priorytetowych
potrzeb informacyjnych i szkoleniowych”
Dziedzina | Kategoria
np. nauczyciele, wychowawcy, psycholog, pedagog, rodzice/opiekunowie, dzieci, personel pomocniczy). |
Sposób zaspokojenia
potrzeby (np. szkolenie wewnętrzne, e-learning, szkolenie zewnętrzne, pogadanka). |
Priorytet:
wysoki = 4, niski = 1 |
Zasoby/ koszty |
Podstawowa wiedza dotyczącapraw dzieci oraz ochrony dzieci
przed przemocą i wykorzystywaniem |
||||
Polityka ochrony dzieci
i procedury |
||||
Identyfikacja ryzyka krzywdzenia; interwencja prawna | ||||
Rozpoznawanie symptomów
Krzywdzenia |
||||
Pomoc dzieciom krzywdzonym | ||||
Zagrożenia dzieci w Internecie | ||||
Narzędzia edukacji dzieci | ||||
Wychowanie bez przemocy | ||||
Przemoc rówieśnicza |
Rejestr Interwencji Załącznik nr7
Data realizowanych zdarzeń | Czego dotyczą?
Tematporuszanych spraw |
Imiona i nazwiska osób uczestniczących w spotkaniach | Opis problemów | Co ustalono? | Janie działania? | Wnioski |
Załącznik 8
Ankieta dotycząca poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole
Bezpieczeństwo w szkole
Proszę o wypełnienie załączonej ankiety. Twoje odpowiedzi są dla nas anonimowe i służą poprawie warunków w szkole.
Klasa: ________
Płeć: ⬜ Mężczyzna ⬜ Kobieta ⬜ Inna…………………………
1 – w ogóle nie czuję się bezpiecznie.
6 – czuję się bardzo bezpiecznie.
⬜ |
⬜ |
⬜ |
⬜ |
⬜ |
⬜ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 – jestem bardzo zestresowany/a
6 – nie odczuwam żadnego stresu
⬜ |
⬜ |
⬜ |
⬜ |
⬜ |
⬜ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
⬜ Wsparcia od nauczycieli
⬜ Bezpieczniejsze otoczenie
⬜ Komunikacji między uczniami a nauczycielami
⬜ Więcej zajęć dodatkowych
⬜ Inne: ____________________________________________________________
⬜ Konflikty z rówieśnikami
⬜Nacisk na uzyskanie lepszych ocen
⬜ Brak wsparcia ze strony nauczycieli
⬜ Problemy z infrastrukturą szkoły (np. brak odpowiednich pomieszczeń)
⬜ Inne: ____________________________________________________________
⬜ Tak
⬜ Nie
⬜ Czasami
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
Załącznik 9
Ankieta – Czy wiesz gdzie zgłaszać przemoc?
Czy wiesz, gdzie zgłaszać przemoc?
Prosimy o wypełnienie tej ankiety, w celu poprawy środowiska w naszej szkole.
1. Informacje podstawowe:
Klasa (opcjonalnie): ____________
2. Czy wiesz, do kogo zwrócić się w szkole w przypadku doświadczania przemocy fizycznej?
3. Czy wiesz, gdzie zgłosić przypadek przemocy psychicznej w szkole?
4. Czy wiesz, kto może pomóc w przypadku przemocy rówieśniczej?
5. Czy wiesz, gdzie szukać pomocy w przypadku przemocy seksualnej w szkole?
6. Czy potrafisz wymienić różnice między przemocą fizyczną, psychiczną, rówieśniczą i seksualną? Proszę opisać.
7. Czy wiesz, jakie mogą być skutki każdego z tych rodzajów przemocy dla ofiary?
8. Czy szkoła dostatecznie informuje uczniów w temacie przemocy i jej zapobiegania?
9. Czy znasz osoby, które doświadczyły przemocy w szkole?
10. Czy zgłaszałaś/eś już, przypadek przemocy w szkole?
11. Czy obawiałbyś się odwetu ze strony sprawcy lub innych uczniów po zgłoszeniu przemocy?
Nie jestem pewien/pewna
Załącznik 10
Ankieta dotycząca przemocy w szkole
Przemoc w szkole
Celem ankiety jest zrozumienie i ocena problemów związanych z przemocą. Ankieta jest anonimowa, a zebrane informacje zostaną wykorzystane wyłącznie w celu poprawy warunków w naszej szkole.
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
Dziękujemy za udział w ankiecie. Twoje opinie i sugestie są dla nas niezwykle ważne i pomogą w tworzeniu lepszego środowiska szkolnego dla wszystkich uczniów.
Załącznik 11
Monitorowanie i weryfikowanie procedur ochrony małoletnich – badanie ankietowe pracownicy
Czy znasz procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem?
Tak
Nie wszystkie
Nie
Czy stosowałeś procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem?
Tak
Nie
W przypadku stosowania procedur, zaznacz, czy były skuteczne:
Tak
Nie wszystkie
Nie
Czy byłeś świadkiem lub miałeś informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich?
Tak
Nie
W przypadku zaznaczenia odpowiedzi twierdzącej, zaznacz, czy podjąłeś interwencję:
Tak
Nie
Jak przebiegała interwencja?
Jakie jeszcze obszary powinny zostać uwzględnione w procedurach?
Inne spostrzeżenia, uwagi dotyczące procedur
Załącznik 12
Schemat interwencji w przypadku podejrzenia
krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie
(np. wolontariusze, pracownicy oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem)
Załącznik 13
Schemat interwencji w przypadku podejrzenia
krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią,
czyli taką, która nie ukończyła 17. roku życia
,
Załącznik 14
Schemat interwencji w przypadku podejrzenia
krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna
Załącznik 15
Miejscowość, ………………………..
Oświadczenie
……………………………………………………………………………….. legitymująca/y się dowodem osobistym o nr …………………………….. oświadczam, że
nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne (w tym postępowanie przygotowawcze), ani dyscyplinarne w tym zakresie.Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………………….
podpis
Załącznik 16
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (wzór)
Miejscowość , dnia …………………………… r.
Prokuratura Rejonowa w ……………………………….22
Zawiadamiający: ……………….……………………………
z siedzibą w ……………………………………………………
reprezentowana przez: ……………….……………………
adres do korespondencji: …………………………………
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ……………………na szkodę małoletniego …………………………… (imię i nazwisko, data urodzenia) przez ………………… (imię i nazwisko domniemanego sprawcy).
Uzasadnienie
W trakcie wykonywania przez …………………(imię i nazwisko pracownika/ wolontariusza) czynnościsłużbowych–wobecmałoletniej/go……………………………(imięinazwisko), dziecko ujawniło niepokojące treści dotyczące relacji z ……………………………23
Dalszy opis podejrzenia popełnienia przestępstwa …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………..…………..………………………………………………………………………………………………………………
Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniej/małoletniego wnoszę o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
Osobą mogącą udzielić więcej informacji jest …………………………… (imię, nazwisko, telefon, adres do korespondencji).
Wszelką korespondencję w sprawie proszę przesyłać na adres korespondencyjny, z powołaniem się na numer i liczbę dziennika pisma.
…………………………..
podpis osoby upoważnionej
Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny wersja 1Załącznik 17
Miejscowość, dnia ………………………….
Sąd Rejonowy w …………………………
III Wydział Rodzinny i Nieletnich24
Wnioskodawca: …………………………………
reprezentowana przez: …………..…………………
adres do korespondencji: …………………………
Uczestnicy postępowania: ………………..(imiona i nazwiska rodziców)
ul…………………………………………………………….. (adres zamieszkania)
rodzice małoletniego: …(imięinazwiskodziecka, data urodzenia)
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ………………… (imię i nazwisko dziecka, data urodzenia25) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
Z informacji uzyskanych od pracowników …………………… będących w kontakcie z małoletnim/ą wynika, żeRodzina nie ma założonej Niebieskiej Karty.
Mając powyższe fakty na uwadze można przypuszczać, ze dobro małoletniego ………………. jest zagrożone a ………………………….. nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej. Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego/ją i ewentualne wsparcie rodziców jest uzasadniony.
Pracownikiem opiekującym się małoletnim/ą w organizacji jest…………………….(imię, nazwisko, telefon służbowy, adres placówki).
Załączniki:
Ew. dokumenty, jak są dostępne,
Odpis pisma. …………………………………
Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny wersja 2
Załącznik 18
(miejscowość, data)
………………………………………
………………………………………
(nazwa i adres szkoły)
……………………………………
……………………………………
(nazwa i adres właściwego sądu)
Wniosek o wgląd w sytuację rodzinną
Na podstawie informacji uzyskanych na drodze rozmów o charakterze wspomagającym z psychologiem szkolnym wnoszę o wgląd w sytuację rodzinną małoletniej ………………………………., urodzonej (data) ………………, zamieszkałej pod adresem ………………….
Od 26 maja 2020 r. małoletnia regularnie podejmowała kontakt z psychologiem szkolnym. W toku rozmów dziecko ujawniło wiele oznak wskazujących na zaburzenia systemu rodzinnego oraz zaburzenia nastroju. Dziewczynka od dłuższego czasu ma obniżony nastrój, wykazuje postawę lękową, pojawiają się u niej myśli oraz zamiary samobójcze, dokonuje aktów autoagresji w postaci cięcia się. Jednocześnie z rozmów z dziewczynką rysuje się obraz rodziców niezaspakajających potrzeb emocjonalnych córki, nieudzielających wsparcia emocjonalnego i o lekceważącym stosunku do jej problemów (dziewczynka kilkakrotnie podejmowała próby rozmowy z rodzicami, które nie przyniosły żadnych rezultatów).
W szkole zorganizowano trzy rozmowy z rodzicami w dniach:
…………..,
…………..,
………….. .
Na ostatnim spotkaniu rodzice się nie pojawili, od tego dnia nie odbierają telefonów od pracowników szkoły, nie zrealizowali zaleceń otrzymanych od psychologa i pedagoga szkolnego, stan dziecka nie ulega poprawie.
Prosimy o dokonanie wglądu w sytuację rodzinną małoletniej i podjęcie stosownych działań zabezpieczających.
Z poważaniem,
Załącznik 19
………………………………………………..
miejscowość, data
OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH
W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH
wSzkole Podstawowej w Sierosławicach Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko
Ja, niżej podpisany …………………………………………. nr PESEL…………………………………..
oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi w …………………………………………………………………………………………………..
oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.
……………………………………………………………
Podpis
Załącznik 20
……………………………………………………………….
miejscowość, data
OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ
Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH
W Szkole Podstawowej w Sierosławicach Sierosławice 53, 32-120 Nowe Brzesko
Ja, ………………………………………oświadczam, że zapoznałam/em się ze „Standardami Ochrony
Małoletnich” stosowanymi w …………………………………………………………………
……………………………………………………………….
Podpis
1Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
wprowadza termin „standardy ochrony małoletnich” tożsamy ze standardami ochrony dzieci.
2 Inspiracją i podstawą opracowania był pakiet KeepingChildrenSafe: Toolkit for Child Protecton, który powstał na bazie standardów przedstawionych w 2003 r. przez międzynarodową koalicję organizacji zajmujących się ochroną dzieci. Więcej informacji o tym znajduje się na stronie www.keepingchildrensafe.global
3Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/3309_u.htm
15 Rejestr sprawców przestępstw na tle seksualnym https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/
16 Krajowy rejestr karny https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny
17Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20112091245
18Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1709).
19Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony
osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich
danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r.
Nr 119, str. 1 z późn. zm.).
20Art. 22. 1oraz art. 22. 1a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).
21Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
(t.j. Dz. U. z 2020 r. poz152).
22Zawiadomienie należy złożyć do prokuratury rejonowej/policjiwłaściwej ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa.
23Opis sytuacji, która miała miejsce. Należy uzupełnić zgodnie z tym, co się wydarzyło (ważne jest, by zaznaczyć np.: kiedy i gdzie miało miejsce zdarzenie, kto mógł je widzieć/wiedzieć o nim, kto mógł popełnić przestępstwo).
24Wniosek należy złożyć do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, nie zameldowania.
25Należy zawsze podać imię I nazwisko dziecka I adres jego pobytu.Tylko w takim wypadku sąd może skutecznie pomóc, m.in. poprzez wysłanie do rodziny kuratora na wywiad.