„Od grosika do złotówki”.
W klasie drugiej szkoły podstawowej rozpoczęła się realizacja Projektu edukacji finansowej pt. „Od grosika do złotówki”. Początek szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie zaczynają otrzymywać od rodziców kieszonkowe. Pojawiają się więc pierwsze doświadczenia uczniów w zakresie samodzielnego wyboru i podejmowaniu decyzji o wydawaniu własnych pieniędzy. Poprzez realizację programu uczniowie przygotują się do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi. Program wdrażany będzie podczas obowiązkowych zajęć szkolnych. Ponieważ w zajęciach edukacyjnych klas I-III nie ma wyodrębnionych przedmiotów nauczania, nauczyciel dostosowuje czas zajęć z projektu do aktywności uczniów w ciągu dnia. Istotnym elementem projektu edukacji finansowej będzie współpraca z rodzicami. Zajęcia dydaktyczne angażują bowiem także rodziców, którzy będą pełnić funkcję konsultantów. Aktywnie włączą się w pracę swoich dzieci (np. poprzez wykonywanie wspólnie z dziećmi zadań domowych, polegających w części na rozmowie na temat realizowanych w danym dniu treści, czy wypełnianie karty oszczędzania). Rodzice mogą także śledzić postępy swojego dziecka „podróżnika”, przeglądając jego „Dziennik podróży’’, co miesiąc bogatszy o kolejny pakiet tematycznych zadań. Po zakończeniu cyklu zajęć szkolnych ( w listopadzie 2012r.) będą również uczestniczyć w spotkaniu podsumowującym, zorganizowanym przez nauczyciela prowadzącego projekt. Istotnym aspektem przemawiającym za włączeniem projektu do realizacji w szkole jest możliwość wykorzystania bogatego pakietu dydaktycznego przeznaczonego dla uczniów i nauczyciela.
Nasza klasa już wylądowała na pierwszej planecie Grosik. Zapoznała się z nowymi określeniami, m.in. mennica, moneta, awers, rewers, bilon, banknot, nominał, NBP. Uczniowie poprzez ciekawe zabawy skrupulatnie obliczali swoje wirtualne oszczędności, wykazywali się znajomością i świadomością nominałów na monetach i banknotach. I już czekają na kolejną podróż na planetę Portfelik. (zdj)
Anetta Kaczmarczyk
Leave a Comment